#Skyltfönster#serutsomgodis#Nespresso

Något litet som blir stort




"If you wanna sell somethin' you put it in the window"

Cindy Lauper
En liten grej som förknippas med svart. Hur kul är det? Hur lätt är det att göra en spännande skylt av det? Folket bakom Nespressos skylt får det att se enkelt ut. Som Engelsk konfekt och Professor Baltasar samtidigt.

Det kan inte vara en händelse att Nespresso kunderna förmodligen är i samma ålder som de som med glädje minns barndomens TV program - professor Baltasar och hans magiska droppar.  Att ha små saker i skylten är ett NO-NO. Oversize är rätt i skylten för små saker försvinner och flera små saker ser endast och enbart plottrigt ut. Jag är allergisk mot skyltar som är komponerade som en vägghylla med många små fack för ens samlingar av smågrejer.




Men vad ska man då göra ifall man säljer små saker?

Hur sätter man något i skylten som är för smått för att sätta i skylten? Man bygger något större av det. 
Hur får man något som förknippas med svart (kaffe) att bli färgglatt och roligt i skylten? På samma sätt som man gör något alls - man leker.  Homo ludans, den lekande människan. 
Även inne i butiken fortsätter temat, det känns genomtänkt och gjort på riktigt. Jag gillar det, att hitta ett lyckat koncept och köra det rätt in i kaklet. Svart som fond och alla glada leksaks färger och associationer till godis. Tänk hur barnsligt och fånigt det hade blivit om det varit en rosa fond, Katie Perry varning eller ljusblå - enhörning och dagis-pop. Till och med vit bakgrund hade blivit lite Lekland. Men eftersom det står mot en svart fond blir det genast lite mer vuxet, lite mer dressat, och uppklätt för vuxna konnässörer och inte sockervadd på Tivoli. 
Mycket lyckat.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Visual Merchandising Skoluppgift

Färganalys K

Skyltfönster skiss